این روزها جستجوی عبارت هایی نظیر مشاوره بازاریابی و فروش ، مشاوره فروش، افزایش فروش، راهکارهای فروش و …. در گوگل افزایش چشمگیری داشته است که دلیل آن مشخص و واضح است .افت چشمگیر میزان فروش بسیاری از فعالان اقتصادی . خواه یک کارخانه تولید مواد غذایی خواه یک طراح لباس .
نمیخواهیم از یک دنیای مالی ایده آل و آرمان شهر صحبت کنیم و مانند برخی شیادان فعال در حوزه مشاوره تمام تقصیر را گردن شما بیاندازیم و بگوییم هنر فروش همیشه کار میکند . اصلا اینطور نیست و تیترهایی نظیر فروش یخچال به اسکیمو همان به درد کتاب های تخیلی حوزه مارکتینگ میخورد. در واقعیت اصلا اینطور نیست . مگر میشود تاثیر ویرانگر کرونا بر فضای اقتصاد کشور یا کاهش قدرت خرید مردم را نادیده گرفت و دنبال بهبود فوری شرایط بود!!؟
پس نکته اول اینکه اگر کسی قول معجزه در افزایش فروش شما را داد، با احترام و لبخند از او جدا شوید .مشاوران واقعی فروش و بازاریابی دو چیز را خوب میدانند . اول آنچه ندارند و آن چوب جادوست و دوم آنچه دارند و آن توانایی افزایش معقول فروش با بهره گیری از دانش و تجربه خود و بکارگیری آن در بهبود فرایند های ایجاد سرنخ، قیمت گذاری، کمپین های بهینه تبلیغاتی ، انتخاب جامعه هدف مناسب و حتی بازطراحی محصول ( کالا یا خدمت ) می باشد .
مشاور فروش و بازاریابی یک وظیفه دارد و آن معاینه کسب و کار شما و تجویز روش هایی جهت بهبود بخش(های) بیمار کسب و کار شماست . یادمان باشد افزایش معقول فروش تنها یک بعد از دستاورهای مشاور بازاریابی و فروش می باشد .بعد دیگر مدیریت هزینه های تحقق آن میزان فروش است .زیرا اگر بهینه سازی هزینه ها صورت نگیرد درست مثل آن است که توپ سوراخی را باد کنیم . هرچقدر باد بیشتر ، فرار باد بیشتر !
اما یک سوال… آیا با وجود داشتن مدیر بازاریابی یا فروش ، یک کسب و کار بازهم نیاز به مشاور بازاریابی و فروش دارد؟ به صورت مطلق نمیتوان به این سوال پاسخ آری یا خیردارد اما با بیان یک توضیح قضاوت را بر عهده شما میگذاریم . مدیران بازاریابی و فروش اصولا به انجام امور روزمره پرداخته و به دلیل درگیر شدن به این موضوع کمتر فرصتی در خصوص بازطراحی یک کسب و کار دارند و اینجاست که نیاز به ورود یک جریان فکری جدید و تازه به کسب و کار است . پس مشاور بازاریابی و فروش میتواند خارج از چارچوب های بعضا محدود کننده کسب و کار نواقصی را ببیند که از درون شرکت قابل دیدن نیست.
در خاتمه اگر در کسب و کار خود مشاهده میکنید علی رغم تلاش مناسب یا وجود محصول معقول، دستاور مناسبی در فروش ندارید، برندسازان احتمالا راهکار موثری برای شما خواهد داشت.