تحقیقات بازاریابی


 فرقی نمیکند شما صاحب کسب و کاری بزرگ در مقیاس کارخانه ای با 15000 نیرو باشید یا مالک یک رستوران .در هر کسب و کاری که مشغول باشید احتمالا انرژی و زمان زیادی را صرف اموری میکنید که نتایج چشمگیری برای شما ندارند و دلیل آن تکیه بر آن اصل قدیمی است که شما وارد کن، شما بساز، شما تولید کن یا شما بپز ، مشتری اش میاید .

خیلی وقت است اینطور نیست و بازار در هر سگمنتی که باشد کاملا تخصصی شده و هر بخش بازار محصول مورد نظر خود را میخواهد و در این رقابت بیرحمانه کسب و کارهایی موفق هستند که با بهره گیری از تحقیقات بازاریابی محصولی مناسب را برای مخاطبان خاص خود تولید میکنند .

اگر در مورد قانون پارتو مطلع باشید که میدانید داستان چسیت اما اگر نمیدانید باید بگوییم طبق این قانون 80 درصد درامد ما از فروش به 20 درصد مشتریان بدست می آید .به زبان دیگر یکی از وظایف تحقیقات بازاریابی آن است که بداینم 20 مشتریان ما چه گروهی ازجامعه هستند و چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم تا 20 درصدی های بیشتری را مشتری خود نماییم .

اینجا همان دوراهی جدایی تلاش و موفقیت است .زمانی با پشتکار و تلاش فراوان میشد موفقیت را با هر کیفیتی بدست آورد اما اکنون باید هوشمندانه تلاش کرد تا بتوان به موفقیت رسید .

تحقیقات بازاریابی روش ها و شیوه های انجام متنوعی دارد که میتوان به مصاحبه، گروه های کانون و پرسشنامه اشاره کرد .همچنین تحقیقات بازاریابی رسالت های مختلفی نیز دارد .

کارخانه ای که محصول خوب با تبلیغات کافی دارد اما فروش خوبی ندارد یا بانکی که علی رغم ارائه خدمات مناسب شاهد کوچ مشتریانش به بانک های دیگر است هر دو جز گروهی قرار میگیرند که به شدت به تحقیقات بازاریابی نیاز دارند .

از دیگر شاخه های تحقیقات بازاریابی سنجش میزان رضایت مشتریان با استفاده از مدل های منطقی و مستند نظیر ServQual  می باشد تا بدانیم تا چه میزان میتوانیم به وفاداری مشتریانمان اکتفا کنیم .

و اگر بخواهیم مقداری رسمی تر و علمی تر صحبت کنیم باید بگوییم:

 تحقیقات بازاریابی برای برنامه ریزی استراتژیک بازار و تصمیم گیری ضروری است. تحقیقات بازاریابی در شناسایی فرصت ها و محدودیت های بازار ، در توسعه و اجرای استراتژی های بازار و ارزیابی اثربخشی برنامه های بازاریابی به ما کمک می کند.

پژوهش بازار شامل اصول مهم  و مختلف برای تولید اطلاعات است که برای صاحبین کسب و کارها ضروری است. تحقیقات بازاریابی یک فرایند سیستماتیک و برنامه ریزی شده است که نشان می دهد در همه مراحل که نیاز به برنامه ریزی داریم میبایست از روش علمی استفاده می کنیم. تحقیقات بازاریابی فرایند عینی است زیرا سعی در ارائه اطلاعات دقیق و معتبر دارد.

تحقیقات بازاریابی گاهی اوقات به عنوان کاربرد روش علمی در حل مشکلات بازاریابی تعریف می شود. تحقیقات بازاریابی نقش بسیار مهمی در شناسایی نیازهای مشتریان و برآوردن آنها به بهترین نحو دارد. وظیفه اصلی تحقیقات بازاریابی جمع آوری و تجزیه و تحلیل سیستماتیک اطلاعات است.

 در نهایت اگر شما هم احساس میکنید علی رغم تلاش زیاد دارای مشکلات اساسی در توسعه بازار خود هستید یا مشاهده میکنید رقبای تازه وارد شما جلوتر از کسب و کار شما حرکت میکنند آنگاه احتمالا برندسازان پاسخ مناسبی برای حل مشکل شما دارد .

مشاوره سریع
021-88197098